Masaj Zen Shiatsu

Shiatsu este în acelaşi timp o artă foarte veche şi foarte nouă. Aceasta s-a format în ultimii 100 de ani în Japonia, legând între ele tehnici milenare de acupresură tradiţională cu tehnici de masaj moderne, unele provenind chiar din vest.

În puţinul timp care a trecut de la formarea sa, Shiatsu s-a dezvoltat foarte repede, iar pe parcursul acestei dezvoltări s-au format mai multe “stiluri”.

Shiatsu-istoric.
Ca multe alte discipline din Japonia metodele de masaj au fost importate din China in antichitate. De-a lungul secolelor vechiul masaj chinezesc cu adresa terapeutica (anma) devine in japonia o practica populara care a pierdut atunci o parte din obiectivele sale terapeutice. Anma a disparut aproape complet in timpul perioadei Edo(1603-1867) dupa ce guvernul a rezervat aceasta practica unor privilegiati. Practica masajului a revenit oamenilor simpli care au continuat-o si au dezvoltat-o ca pe o traditie familiala. In ani 1910-1920 masajul occidental si osteopatia au fost introduse in Japonia si asociate cu aceste metode populare s-au dezvoltat paralel cu…… medicina oficiala.

Evolutia Zen Shiatsu modern.

Spre 1940 japonezul Tokujiro Namikoshi (1905-2000) a fost la originea Shiatsu-lui modern. El a pus accentul pe anatomie si fiziologie si a ignorat functia meridianelor pentru a face Shiatsu mai accesibil modului de gindire occidental. Aceasta definitie cu totul rudimentara a Shiatsu nu spune nimic de ki (energie) si nici de meridiane (parcursul lui ki in organism). Dupa cel de-al doilea razboi mondial Japonia cade cu totul in zona de influenta occidentala si este antrenata intr-o serie de reforme majore inclusiv in zona medicinei. Pentru a fi in acord cu aceste schimbari Tokujiro Namikosi accentueaza importanta bio-mecanici in practica Shiatsu. El a introdus si a accentuat functia anatomiei si fiziologiei omului dupa modelul occidental ignorind in continuare functia meridianelor.
Ministerul sanatati japonez recunoaste oficial Shiatsu ca parte a madicinei abia in 1955. Definitia pe care o da guvernul japonez pentru Shiatsu este urmatoarea: Shiatsu este un tratament care foloseste policele si palma pentru a exercita o presiune pe unele puncte ale corpului cu scopul de a corecta unele iregularitati ale tesutului superficial si de a conserva sau ameliora starea sa de sanatate. Un al doilea maestru Shizuto Masunaga(1925-1981), introduce principiile de baza ala medicinei traditionale chineze: meridianele, 5 elemente, yin si yang, etc.
Astazi se recunosc cele doua scoli de gindire, cea a lui Namikoshi care foloseste in principal policele si Zen Shiatsu bazata pe filozofia medicinei chineze, care foloseste policele , palma, cotul, genunchiul, talpa!!. Shizuto Masunaga a carui influenta a fost considerabila pentru evolutia Zen Shiatsu, introduce de altfel si fenomenul de vid si plenitudine- kyo si jitsu in japoneza. El descopera si se opreste asupra aspectelor psihologice care influenteaza fizicul, si importanta lor in timpul practicii si reia munca asupra meridianelor clasice din acupunctura.
De asemenea accentueaza importanta abordari terapiei asupra ansamblului, intregului!

El face in mod egal apel la traiectele de meridiane necatalogate ale epocii (extensiile lui Masunaga, diagnosticul hara si altele…), si la aspectul meditativ al Practicii Zen! Cu toate ca acorda o mare importanta teoriei, Masunaga era inainte de toate, oricind neconditionat, adeptul practicii.Prin munca sa si studiile de medicina traditionala, Masunaga a reusit sa obtina repede recunoasterea comunitatii medicale japoneze si a inobilat practica Shiatsu.In 1960 Masunaga devine presedinte fondator al centrului de Shiatsu Iokai din Tokyo. Dupa studii de psihologie la universtatea din Kyoto, a devenit profesor-instructor la scoala japoneza de Shiatsu si a coordonat stagii de perfectionare profesionala in SUA, Canada, Franta.
Dupa 1981 Kazunori Sasaki sensei, fondatorul centrului de Iokai Shiatsu in Europa, continuua munca lui Masunaga. Domnul Kazunori Sasaki care a fost ani de zile primul discipol a lui Masunaga formeaza astazi practicieni in Zen Shiatsu in 8 tari europene. Iokai Shiatsu Paris este ramura a Iokai Shiatsu Tokio afiliat la Federatia Franceza de Shiatsu, la Federatia Europeana de Shiatsu si la Federatia Mondiala de Shiatsu cu sediul la Tokyo.

ZEN SHIATSU

Masunaga şi-a numit metoda sa Zen-Shiatsu. În cadrul acesteia, el a prezentat cele mai cunoscute tehnici de Shiatsu combinate mai ales cu învăţătura meridianelor şi cu observările psihologice.

Prefixul “Zen” accentuează caracterul meditativ a tehnici sale de Shiatsu.

Aceasta a fost răspândită atât de mult în anii ’80, încât astăzi, când cineva vorbeşte despre Shiatsu, se referă de cele mai multe ori la Zen-Shiatsu.

Prezentările din acest curs sunt influenţate de învăţăturile lui Masunaga.

În Zen Shiatsu se regăseşte medicina tradiţională chineză.

Medicina tradiţională chineză se regăseşte în Zen Shiatsu.

Zen-Shiatsu a lui Masunaga lucrează – mai mult decât alte metode – cu meridianele, acele fluvii de energie vitală din corpul nostru, a căror principii stau de câteva milenii la bazele acupuncturii din Medicina Tradiţională Chineză.

În mod diferit decât în acupunctură, în Zen Shiatsu, punctele, descrise exact în foarte multe cărţi, nu joacă un rol important.

Masunaga folosea tratarea întregului meridian, pe tot parcursul acestuia, ca o metodă excelentă pentru a susţine şi a armoniza curgerea fluviului de energie vitală din corp, în ansamblul său.

Putem considera fluviul din meridiane ca o expresie a curgerii energiei vitale universale din interiorul nostru. Dacă acesta nu este împiedicat de nimic, el înseamnă o stare de bine pe plan sufletesc, spiritual şi corporal, o mişcare şi dezvoltare continuă.

Blocajele apar în momentul în care noi ne închidem anumite părţi ale sufletului sau ale corpului nostru şi nu lăsăm să pătrundă energia vitală universală în ele.

Ca urmare, în aceste locuri dezvoltarea noastră stagnează pe toate planurile şi pot apărea probleme. În multe locuri din corpul nostru, curgerea Ki-ului stagnează. Aceasta este foarte normal şi nu înseamnă imediat că suntem bolnavi. Fiecare om are, într-o anumită măsură, modelul său de stagnare, care poate fi văzut ca expresie a personalităţii sale. Poate că aceste modele individuale reprezintă de fapt sarea din supa vieţii. Cînd boala începe să se dezvolte în plan energetic, în corpul fizic încă nu au apărut modificări .“Stagnarea personală” înseamnă că felul meu de a trăi, de a gândi şi de a simţi nu mă lasă să văd anumite părţi ale realităţii mele, în schimb mă fac să ţin foarte mult la altele. Acest model arată de fapt că omul nu este perfect şi că trebuie să caute în permanenţă să se dezvolte.

De aici porneşte Shiatsu.

Shiatsu mobilizează, stimulează, armonizează şi încurajează cursul energiei vitale acolo, unde, ea, în interiorul nostru stagnează şi se resemnează.

Durerea corporală, care poate apărea în cadrul unui tratament de Shiatsu, este tot o expresie a unei dureri sufleteşti.

Aceasta arată, că acolo se află un sector, de care nu ne-am mai ocupat de foarte multă vreme – am oprit cursul de energie în acel loc al vieţii noastre.

Eliberarea acestuia prin atingere înseamnă un pas – câteodată dureros – în dezvoltarea noastră.

Shiatsu nu doreşte doar să elibereze, ci şi să însoţescă şi să sprijine omul pe drumul care urmează după această eliberare.

Abia după ce am înţeles semnificaţia creşterii şi a dezvoltării continue în viaţa noastră, Shiatsu devine cu adevărat valoros pentru noi, atunci când suntem sănătoşi. El ajută la menţinerea sănătăţii şi a bucuriei de viaţă.Shiatsu pune la dispoziţie multe tehnici fascinante pentru stimularea fluxului de Ki. Majoritatea se bazează pe faptul că, de exemplu, cu degetul mare sau cu palmele ne adâncim într-un loc al corpului şi ţinem pentru un moment mâna în adâncimea (în japoneză Tsubo) acestui punct. Această adâncire şi ţinere este calitatea şi este de fapt proprietatea principală a Shiatsu. Aceasta trebuie să se petreacă fără efort.

Persoana care tratează şi cea tratată nu are nici o intenţie şi este deschisă.

Ea nu caută nimic şi nu doreşte să obţină nimic.

Ea este “pur şi simplu doar acum şi aici” şi devine astfel o oglindă pentru practicant, în care se regăseşte pe sine, trăirile sale şi reacţiile sale la tratament.

Shiatsu devine astfel meditaţie.

ZEN !!!.

Prin lipsa de intenţii se va răspândi o linişte adâncă atât în pacient cât şi în practicant. O linişte care este tot atât de importantă pentru efectul tratamentului ca şi tratarea efectivă a meridianelor. Ea face posibil un contact intensiv între cei doi oameni. Acesta este pe de o parte foarte personal. Iar pe de altă parte, lipsa intenţiei din partea practicantului protejează ambele persoane implicate, de sentimentele şi necesităţile celuilalt.

Aceste întâlniri se pot numi pe bună dreptate comunicări sau discuţii.

Deoarece practicantul ascultă şi răspunde. El nu lucrează după o schemă fixată dinainte, ci percepe reacţiile pacientului prin limbajul corpului, prin culoarea, atmosfera şi gustul acestei situaţii trăite împreună şi lasă în funcţie de aceasta ca şi tratamentul să curgă într-un mod şi o direcţie individuală.

Dacă învăţăm să practicăm Shiatsu ne vom confrunta destul de repede cu noi înşine.

Vom observa – poate pentru prima dată – nodurile din propriul nostru flux energetic, vom percepe blocajele sentimentelor şi gândurilor noastre în multe zone ale corpului nostru.

Poate apărea chiar o dorinţă puternică de a putea fi complet deschis şi lipsit de intenţii.

Trebuie să înţelegem neputinţa noastră momentană, şi felul cum aceasta ne impiedică să devenim în timpul tratamentului o oglindă pentru partenerul nostru.

Personalitatea practicantului, părţile ei mai puternice şi mai slabe se vor vedea imediat în tratament. Fiecare pas de dezvoltare în Shiatsu va deveni astfel un pas în dezvoltarea personală a celui ce învaţă. La fel, şi fiecare pas în dezvoltarea propriei personalităţi se va vedea ca un progres în învăţarea Shiatsu. Astfel, învăţarea şi practica Shiatsu devine o bucurie. Chiar această bucurie este cea care face curaj şi dă o motivaţie lucrului cu sinele.

Din acest punct de vedere, Shiatsu se aseamănă cu alte discipline tradiţionale din orientul îndepărtat, cum ar fi Aikido, Tai Chi, arta trasului cu arcul, ceremoniei ceaiului, ikebana, bonsai şi altora, care pot fi văzute şi ca o şcoală a propriei personalităţi.

Shiatsu poate şi va deveni o cale pentru cel care învaţă.

Shiatsu nu poate niciodată înlocui, în cazul unei boli grave, vizitarea unui medic de specialitate cu experienţă.

Shiatsu, însă, în mâna unui medic, poate înlocui parţial un alt tratament medical. Aceasta însă presupune foarte multă experienţă şi responsabilitate din partea practicantului. Dar, Shiatsu poate fi întotdeauna folosit cu succes ca şi completare si/sau integrativ pentru un alt tratament.

Yin şi Yang. Despre energie se poate spune însă, mai mult decât că ea, ca forţă universală, stă la baza tuturor lucrurilor care există. Ea nu se află pur şi simplu peste tot, ci se află acolo unde noi o putem observa, în mişcarea continuă şi se modifică fără încetare. Astfel, ea se supune principiului dinamic al lui Yin şi Yang care, la fel ca şi energia, este o expresie directă a Tao. În mod logic nu are nimic la bază.

Oamenii din acea epocă culturală, care au descris principiul lui Yin şi Yang acum câteva mii de ani, trebuie să fi observat cu extrem de mare atenţie natura. Este asemănător unei sclipiri geniale să recunoşti un principiu atât de clar şi simplu în toate apariţiile şi schimbările din lume.

–Yin şi Yang nu sunt nişte obiecte, cum ar fi scaun şi masă. Ele nu sunt lumea în sine, ele sunt o descriere a acesteia, o proiectie , o reflexie. Ele formează un principiu universal, pe care îl putem găsi în toate fenomenele lumii.

-Yin şi Yang sunt relative, aceasta înseamnă că, de unul singur, un fenomen nu este nici Yin şi nici Yang. Ceva întunecos există doar pentru că există şi ceva luminos. Iar ziua există doar din cauză că există şi noaptea. Acest fe -nomen guvernează şi cursul Ki din corpul nostru care are o caracteristică minunată: reacţionează la … a t i n g e r e .

Atingerea simplă, fără intenţii, la suprafaţa corpului nu dizolvă doar blocajele de la suprafaţă, ci acţionează şi asupra cursului energetic din adâncime şi armonizează elementul corespondent al acelui meridian. Astfel, Shiatsu acţionează până în adâncimea corpului nostru, a sentimentelor noastre şi a persoanei noastre.

În Shiatsu se lucrează cu întreg corpul. În acest caz, umerii nu sunt cu nimic mai importanţi decât labele picioarelor. În loc să-i încordaţi pe aceştia pentru a exercita presiune, mai bine lăsaţi-vă propria dumneavoastră greutate, cea relaxată, să facă treaba. Acest lucru se întâmplă cel mai bine pe pământ.(Se poate adapta şi la masă şi la scaunul special de lucru, tradiţională este însă salteaua.) Încetul cu încetul vă veţi descoperi şi vă veţi cunoaşte din nou corpul şi veţi descoperi că este posibil să lucraţi cu, sau mai bine spus, din Hara. Veţi observa că astfel, forţa mişcărilor dumneavoastră va veni din propriul dumneavoastră centru, fără să încordaţi nici un muşchi pentru aceasta.

Încercaţi să nu forţaţi nimic şi lăsaţi-vă propria dumneavoastră greutate să lucreze singură. Astfel, tehnica voastră va pătrunde adânc, fără ca dumneavoastră să trebuiască să forţaţi să învingeţi un pachet de muşchi. A lucra din Hara înseamnă a rămâne relaxat. Dacă vrem să simţim, dacă vrem să ajungem la ceva, ne blocăm această trăire.

De asemenea, o altă neînţelegere foarte frecventă şi dăunătoare despre Shiatsu (ZEN SHIATSU), afirmă că noi, practicanţii de Shiatsu, trebuie să facem ceva pentru omul care vine la noi,ori spre cel care mergem. Noi ar trebui să îi dăm forţă (?!forţa noastră!!? ), pentru ca lui să-i meargă mai bine. Noi ar trebui să-l punem pe picioare, să-l vindecăm.

Adevărul este că noi nu ne putem ajuta deloc pacientul, deoarece doar el însuşi se poate ajuta. Prin tratamentul nostru, tot ceea ce putem face este să-i amintim lui şi corpului său ceva. Poate faptul că pentru el există şi alte moduri de viaţă, sentimentale sau corporale, decât acesta în care s-a îmbolnăvita. Aceasta se întâmplă prin prezenţa noastră şi prin lucrul cu încredere.

Se poate spune că noi suntem doar catalizatorii, care NU intră în reacţie.

Noi rămânem la noi înşine!

Lăsaţi totul să vă meargă bine, atunci când practicaţi Shiatsu.

Nu vă sacrificaţi şi nu vă osteniţi prea mult, mai ales nu vă daţi enorma osteneală de a face de la început un Shiatsu bun!

Cel mai bine este să staţi doar acolo şi să savuraţi momentul.

Astfel veţi reuşi să rămâneţi deschis pentru ceea ce partenerul doreşte să vă povestească

Prima regula în Shiatsu este :… ” n u a p ă s a t i ! ”

Dar “apasarea” nu e singura solutie…

Exista si varianta autotreningului unde poti interveni…

“cu corpul tau pentru corpul tau”.

Leontin Florian Nedelcu